فروشگاه اینترنتی حمید آقا

فروشگاه اینترنتی حمید آقا

فروشگاه اینترنتی حمید آقا

فروشگاه اینترنتی حمید آقا

فروشگاه اینترنتی حمید آقا

مرض سرطان دماغ

دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۹ ق.ظ

مرض سرطان دماغ

سرطان دماغ ،مرض سرطان دماغ،علاج سرطان دماغ،انواع سرطان دماغ،علایم سرطان دماغ،عوارض سرطان دماغ،علائم سرطان بینی،علایم سرطان بینی،علائم سرطان دماغ،علائم سرطان بینی چیست،علائم سرطان خون دماغ

سرطان دماغ

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان دماغ صحبت کنیم .امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.بینی و سینوس ها هم مثل هر عضو دیگری ممکن است درگیر غده های سرطانی شوند، غده های (تومور) خوش خیم و غده های (تومور) بد خیم. غده های خوش خیم از سرعت رشد بسیار کمتری برخوردارند، اغلب راحت تر کنترل و درمان می شوند اما غدد بد خیم خیلی سریع رشد میکنند و داخل بافت و استخوان نفوذ می کنند. تومور های بدخیم متاستاز ایجاد می کنند . در سرطان بینی معنی که سلول های سرطانی وارد خون و سیستم لنف شده و در کل بدن پخش می شود و نقاط دیگر بدن را درگیر می کند. به همین علت لازم است از نشانه های خطر این بیماری هرچه زودتر مطلع شوید تا توان مقابله با آن را داشته باشید، در این مقاله به نکات مهمی اشاره خواهد شد؛ همراه ما باشید.

علائم سرطان دماغ

متاسفانه در سرطان بینی علائم بسیار به بیماری های خفیف تر نزدیک می باشد، به طور مثال تورم و آبریزش از بینی و چشم، انسداد و ورم در ناحیه گردن و… است. حال باید بدانید نشانه سرطان بینی چیست؟ این علائم در بسیاری موارد توسط پزشکان نیز به سرماخوردگی و آلرژی تشبیه می شود.مسئله ای که باید حتما به آن دقت داشت، ادامه دار شدن این علائم بیش از 2 الی 3 هفته است که در این صورت لازم است فوراً جهت پی گیری به پزشک مراجعه شود تا روند درمانی هرچه سریعتر انجام شود. علایم سرطان بینی بسیار مشابه علائم سینوزیت، سرماخوردگی و آلرژی است. به جز علائم یاد شده، علائم اختصاصی تری وجود دارد که در ادامه به ذکر آن ها خواهیم پرداخت: 1- دو بینی یا کاهش دید 2- تورم به ویژه در گونه 3- زخم یا خون ریزی درکام و دهان 4- درد در ناحیه دهان و صورت 5- خون ریزی بینی 6- لق شدن دندان ها

انواع سرطان دماغ

کارسینوم سلول سنگفرشی: رشد سریع،احتمال متاستاز

بازال سل کارسینوما: به مدت طولانی کوچک و سپس به صورت موضعی رشد می یابد.

کراتوزهای ناشی از افتاب،کیستهای سبابه وخالها

رینوفیما: ناشی از رشد بیش از حد غدد سبابه

تشخیص سرطان دماغ

با بررسی بیمار و علائم، ممکن است توده در بینی صورت یا داخل حفره دهانی وجود داشته باشد. در این بخش تشخیص سرطان(تومود) بینی را بررسی می کنیم. توده ی داخل بینی امکان دارد با پولیپ های طبیعی بینی اشتباه گرفته شود . وجود تومور سینوس فکی و نفوذ آن به بافت های نرم گونه باعث تورم شدید در صورت می شود. همچنین تومور دهانی با نفوذ به استخوان ها می تواند باعث لق شدن دندان و یا زخم کام شود، اگر تومور به کاسه ی چشم فشار آورد باعث بیرون زدگی چشم خواهد شد، وجود تومور در دال کاسه ی چشم نشان از پیشرفتگی آن و درمان دشوار دارد. اغلب پزشک پس از بررسی موارد ذکر شده، برای مشخص کردن حدود ضایعه سی تی اسکن بعنوان روش تشخیص اولیه و همچنین آندوسکوپی بینی و نمونه برداری را بعنوان تشخیص نهایی و قبل از جراحی توصیه مینماید.

درمان سرطان دماغ

درمان سرطان (تومور) با جراحی به سه دسته ی جراحی های پلاستیک، جراحی های باز و جراحی های اندوسکوپیک تقسیم میگردد، جراحی این تومور ها اغلب سه مرحله دارد: مرحله ی اول درمان سرطان (تومور) با جراحی مشخص کردن دسته ساختمان های استخوانی و بافت نرم که باید خارج شود، است. مرجله ی دوم درمان سرطان (تومور) با جراحی طراحی روشیست که آشکار سازی کافی ایجاد کند و در عین حال کمترین آسیب به زیبایی بیمار وارد سود. مرحله ی سوم درمان سرطان (تومور) با جراحی طراحی ترمیم و بازسازی برای بیمار با استفاده از پروتز ها و تکنیک های بافت نرم است. در نهایت نسبت به ادامه دار شدن علائمی که ذکر شد محتاط باشید همچنین یکی از شایع ترین اتفاقات در تومور های بینی و سینوس، بروز علائم از یک بینی می باشد که باید به آن توجه بسیار داشت. علائم شامل: خون ریزی از یک بینی آبریزش از یک بینی گرفتگی یک بینی عزیزان به این نکته دقت داشته باشید با توجه به علائم بیماری و تشخیص به موقع، شانس بهبود شما افزایش شایانی خواهد داشت.

تفاوت سرطان خوش خیم و بدخیم دماغ

تومورهای خوش خیم به بافت های اطراف آسیب نمی‌زند. تومورهای بدخیم به بافت نرم استخوان بینی ،صدمه زده و باعث ایجاد سرطان می گردد. سینوس خوش خیم به خاطر وجود کیسه اطراف خود ،درمانی راحت تر از تومور بدخیم را دارا می‌باشد.

شایع ترین علائم سرطان دماغ

گرفتگی یک طرفه بینی – ترشح و خون ریزی (ترشحات خونابه ای) یک طرفه – درد صورت – بیرون زدگی چشم

تشخیص سرطان دماغ

شناسایی ضایعات بدخیم در سینوس‌های پارانازال دشوار است، زیرا این منطقه، قابل مشاهده و لمس نیست. توده های سرطانی بینی، ممکن است زیر پولیپ های بینی پنهان شده و با پولیپ های ساده اشتباه گرفته شود. علایم سرطان بینی کاملا شبیه سرماخودگی های حاد می باشد و تشخیص آن ،دشوار است. برای تشخیص این سرطان، باید از سر و گردن و اعصاب جمجمه‌ای آزمایش و معاینه کامل انجام شود. تشخیص فیزیکی نئوپلاسم یا سرطان سینوس های بینی، کاری اشتباه و سی تی اسکن و آندوسکوپی بینی و نمونه برداری از تومور هم برای تشخیص، از اهمیت بسیاری برخوردار هست.

علائم و نشانه های تومور بینی و سینوس

ناحیه بینی و سینوس مانند دیگر نواحی بدن ممکنست دچار غده یا تومورهای بدخیم یا خوش خیم گردد .تومورهای خوش خیم در بیشتر موارد رشد آهسته داشته و به بافتهای مجاور دست اندازی نمی کنند وکپسولی که دور آنها را گرفته موجب میشود عمل جراحی برداشتن آنها آسانتر باشد . تومورهای بدخیم رشد سریع دارند .بشدت در استخوان ،عصب ،بافت نرم و پوست نفوذ می کنند به همین علت درمان آنها مشکل تر است . این تومورها باعث متاستاز می شوند یعنی سلولهای غده در خون و سیستم لمف وارد و در مناطق مختلف بدن پخش میشود . به عبارتی این درگیری در غده های بدخیم منحصر به تنها محل اولیه نبوده ودر جاهای دیگری نیز ممکنست دیده شود. متاسفانه تومورهاییکه در ناحیه بینی و سینوس دیده میشوند علایم اختصاصی ندارند ونشانه های آنها مانند بیماریهای شایع وبیخطر دیگر است . این موضوع موجب می گردد که در بسیاری موارد بیمار و حتی پزشک این علایم را به حساب بیماریهایی مثل سرماخوردگی یا سینوزیت گذاشته وماه ها تشخیص بیماری به تاخیر میافتد.

ملاحظات درمانی سرطان دماغ

درمان تومورهای خوش‌خیم و بدخیم بینی و سینوس‌ها، کار بسیار پیچیده‌ای است و ممکن است به معاینه و ارزیابی توسط چندین متخصص مختلف شامل گوش و حلق و بینی، رادیوتراپیست، سرطان‌شناسی (انکولوژی)، جراح اعصاب و غیره نیاز داشته باشد. روش مناسب برای درمان بیمار با توجه به وضعیت سلامت عمومی او و نیز نوع، موقعیت و میزان گستردگی ضایعه سرطانی تعیین می‌شود. درگیر شدن بافت‌ها و ساختارهای اطراف از جمله کاسه چشم، حفره درون‌جمجمه‌ای (جمجمه و مغز) و بافت‌های نرم صورت نیز اهمیت زیادی از این نظر دارد. علاوه بر آن، گسترش احتمالی ضایعه به گره‌های لنفاوی مجاور و سایر قسمت‌های بدن می‌تواند بر نوع روش درمانی مورد استفاده تأثیر زیادی داشته باشد.

درمان سرطان دماغ با جراحی

اگر عمل جراحی برای درمان تومور سرطانی در بیمار در نظر گرفته شود، چندین روش مختلف برای انجام آن وجود دارد. به طور کلی روش‌های جراحی به دو دسته اصلی شامل “جراحی باز” و “جراحی آندوسکوپی” تقسیم می‌شود. صرف نظر از نوع روش مورد استفاده برای جراحی سینوس ، اهداف مورد نظر از انجام این عمل عبارت است از: حذف کامل تومور برداشتن بافت‌های حاشیه‌ای در اطراف تومور به نحوی که هر گونه گسترش میکروسکوپی علائم تومور را بتوان به وضوح دید. حفظ اعصاب و رگ‌های خونی حیاتی در ناحیه اطراف محل جراحی حفظ توانایی عملکرد بینی، سینوس‌ها و سایر ساختارهای درگیر در عارضه حفظ ساختارهای تفکیک کننده حفره جمجمه (مغز) از حفره‌های سینوسی به طور کلی عمل جراحی را می‌توان به سه مرحله تقسیم کرد. اولین مرحله مربوط به برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات پیش از عمل است که شامل بحث و بررسی دقیق بیمار با تمام اعضای تیم پزشکی، انجام آزمایش‌های تشخیصی مناسب و بررسی نتایج آنها و در نهایت، تعیین جزئیات و مراحل برنامه جراحی می‌باشد. مرحله دوم شامل خود عمل جراحی است. این مرحله شامل دسترسی به تومور، برداشتن آن و در نهایت، بازسازی و ترمیم عوارض ناشی از آن است. مرحله سوم از برنامه جراحی، شامل مراقبت های بعد از جراحی اندوسکوپی سینوس و احتمالاً درمان‌های تکمیلی از جمله پرتو درمانی یا شیمی درمانی بر اساس نیازهای اختصاصی بیمار است. برای همه بیمارانی که عمل جراحی روی آنها انجام می‌شود لازم است که در نوبت‌های دراز مدت مجدداً به پزشک مراجعه کنند تا معاینات و آزمایش‌های عکسبرداری تکمیلی جهت پایش وضعیت بیمار انجام شود.

بیشتر بخوانید : خون دماغ شدن ♥ سرطان دهان چیست ♥ سرطان لب چیست

  • مجید صفری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی